Nähtyä ja koettua

Laurean Seniorien matka Maarianhaminaan 11. - 12.9.2018

Seniorien matka Maarianhaminaan alkoi tiistaina 11.9. Turusta. Perillä tutustuimme ensimmäiseksi korjattavana olevaan museolaiva Pommerniin ja merenkulkumuseoon opastetulla kierroksella. Illalla nautimme maukkaan päivällisen majapaikassamme hotelli Pommernissa. Keskiviikkoaamuna piipahdimme ensin arkkitehti Lars Sonck suunnittelemassa Pyhän Yrjön kirkossa. Sen jälkeen vierailimme Ahvenanmaan AMK:ssa (Högskolan på Åland), jossa vararehtori Sven Schaumann esitteli meille sekä Ahvenanmaan itsehallintoa että koulun toimintaa. Koulun nimenä on ”Högskolan”, jotta tutkintojen taso olisi vertailukelpoinen Ruotsin vastaavien tutkintojen kanssa. Ennen paluuta Turkuun poikkesimme vielä merikorttelissa ja saaristokappelissa. Suurkiitokset matkan järjestäjille Ollille ja Mariannelle sekä kaikille osallistujille! Kuva Marianne, teksti Pekka

VIERAILU TALLINNAN AMMATTIKORKEAKOULUUN 2017

Innokas 12 hengen ryhmä Laurean senioreita vieraili Tallinnan Ammattikorkeakoulussa 4.10. 2017. Saavuttuamme  korkeakoululle ja nautittuamme kahvit rehtori Enno Lend (kuvassa vasemmalla ylhäällä) esitteli Viron korkeakoulukenttää, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen asemaa sekä  koulun opintosuuntia. Paikalla oli myös kaksi muuta johdon edustajaa. Keskustelu oli vilkasta, asiaa auttoi, että se käytiin suomeksi. Esillä olivat mm. koulun rahoitus, opiskelijoiden opintojen edistyminen ja niiden laiminlyönnin sanktiot. Isännät olivat valmistautuneet vierailuun perusteellisesti.

Lounaaksi söimme koulun ruokalassa opiskelija-aterian, minkä jälkeen tutustuimme vielä kolmen eri laboratorion opiskeluympäristöön ja opetukseen: vaatesuunnittelun opetuksessa käytettävän vartaloskannerin toimintaan (kuvassa keskellä),  raideliikenteen suunnittelun opetuksessa käytettävään simulaattoriin ja kilpa-autoon (kuva oikealla), jonka rakentaminen ja kehittäminen on opiskelijoiden suosima oppimisprojekti.

Laboratorioiden välillä  liikkuessamme saimme laivassa istumisen vastapainoksi hyvää liikuntaa kulkemalla  kerrosten välisiä portaita ylös ja alas. Lopuksi luovutimme lahjat rehtorille ja opastuskierroksen vetäjälle.

Kuvat Heikki Lempola, teksti Pekka Rantanen